مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19187 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

مرگ از منظر روايات معصومين(ع) چگونه است؟
1ـ از امير المؤمنين(ع) درخواست شد مرگ را وصف كند، فرمود: براي گروهي نويد به نعمت‎هاي هميشگي است و براي دسته اي وعيد به عذاب ابد و براي طايفه اي هول و ترس است: «إمّا بشارة بنعيم الأبد و إمّا بشارةٌ بعذاب الأبد، وإمّا تحزين و تهويل» (بحار 6/153)

2ـ از امام مجتبي(ع) سؤال شد: مرگي كه مردم به آن آگاهي ندارند چيست؟ فرمود: بزرگترين سروري است كه بر مؤمنان وارد مي شود؛ چرا كه از سراي سختي‎ها به نعمت‎هاي هميشگي انتقال مي يابند و بزرگترين درد و مصيبت است بر كافران، زيرا از دنيا كه بهشتش محسوب مي داشتند به آتشي منتقل خواهند شد كه هيچ نابودي و زوال ندارد: «ما الموت الذي جهلوه؟ قال: أعظم سرور يرد علي المؤمنين إذ نقلوا عن دار النّكد إلي نعيم الأبد، و أعظم ثبور يرد علي الكافرين إذ نقلوا عن جنّتهم إلي نار لا تبيد ولا تنفد» (همان/154)

3ـ امام حسين(ع) در روز عاشورا چهرة زيبايي از مرگ ترسيم كرد، در حالي كه آن به آن به مرگ نزديك مي شد و چهره ملكوتي او بر افروخته تر و گل گون تر مي گشت؛ در آن حال خطاب به ياران با وفا فرمود: «صبراً بني الكرام، فما الموت إلاّ قنطرة يعبر بكم عن البؤس و الضّرّاء إلي الجنان الواسطة والنّعيم الدائمة، فأيّكم يكره أن ينتقل من سجن إلي قصر، و ما هو لأعدائكم إلاّ كمن ينتقل من قصر إلي سجنٍ و عذابٍ، إنّ أبي حدّثني عن رسول الله(ص) إنّ الدّنيا سجن المؤمن و جنّة الكافر و الموت جسر هؤلاء إلي جنانهم وجسر هؤلاء إلي جحيمهم، ما كذبت ولا كذبت» (بحار 6/154)؛ [شكيبايي كنيد اي فرزندان مردان بزرگوار، مرگ تنها پلي است كه شما را از ناراحتي‎ها و رنج‎ها به باغ‎هاي وسيع بهشت و نعمت‎هاي جاودان منتقل مي كند. كدام يك از شما از انتقال يافتن از زندان به قصر ناراحتيد؟ امّا مردن نسبت به دشمنان شما مانند اين است كه شخصي را از قصري به زندان و عذاب منتقل كنند. پدرم از رسول خدا(ص) نقل فرمود: كه دنيا زندان مؤمن و بهشت كافر است و مرگ، پل آنان به باغ‎هاي بهشت و پل اينان به جهنم خواهد بود. نه برايم دروغ گفته اند و نه من دروغ مي گويم.]

4ـ از امام سجّاد(ع) حقيقت مرگ را جويا شدند. فرمود: «للمؤمن كنزع ثيابٍ و سخةٍ قملةٍ و فكّ قيود و أغلال ثقيلةٍ و الاستبدال بأفخر الثّياب و أطيبها روائح و أوطيء المراكب و آنس المنازل و للكافر كخلع ثيابٍ فاخرةٍ والنقل عن منازل أنيسةٍ والاستبدال بأوسخ الثّياب و أخشنها و أوحش المنازل و أعظم العذاب» (همان مدرك)؛ [مرگ براي مؤمن مانند كندن لباس چركين و پر حشره است و گشودن غل و زنجيرهاي سنگين و تبديل آن به فاخرترين لباس‎ها و خوشبوترين عطرها و راهوارترين مركب‎ها و مناسب ترين منزل‎ها و براي كافر مانند كندن لباس فاخر و انتقال از منزل‎هاي مورد علاقه و تبديل آن به چركترين و خشن ترين لباس‎ها و وحشتناكترين منزل‎ها و بزرگترين عذاب‎هاست.]

5ـ به امام صادق(ع) عرض شد مرگ را براي ما وصف كن. فرمود: براي مؤمن مانند بهترين بوي خوشي است كه آن را ببويد و آن بوي پاكيزه سبب شود همة درد و رنج از او رخت بر بندد و براي كافر مانند گاز گرفتن و گزيدن افعي‎ها و كژدم‎هاست يا شديدتر: «للمؤمن كأطيب ريح يشمّه فينعس لطيبه و ينقطع التّعب والألم كلّه عنه و للكافر كلسع الأفاعي ولدغ العقارب أو أشدّ …» (بحار 6/152.) بنابراين، مرگ براي مؤمن به منزله بوييدن بهترين گل و عطر و براي كافر همانند گزيدن مار و عقرب است.

6ـ حضرت موسي بن جعفر(ع) بر بيماري وارد گرديد كه در حال بي هوشي مرگ بود و به كسي پاسخ نمي داد. اطرافيان بيمار گفتند: يابن رسول الله(ص) دوست داريم حقيقت مرگ و وضع بيمار ما را شرح دهيد. فرمود: «الموت هو المصفّاة تصفّي المؤمنين من ذنوبهم فيكون آخر ألم يُصيبهم كفّارة آخر وزر بقي عليهم و تصفّي الكافرين من حسناتهم فيكون آخر لذّة أو راحة تلحقهم، وهو اخر ثواب حسنة تكون لهم و أمّا صاحبكم هذا فقد نخل من الذنوب نخلاً وصفّي من الاثام تصفية و خلّص حتي نقي كما ينقي الثّوب من الوسخ و صلح لمعاشرتنا أهل البيت في دارنا دار الأبد» (همان/155)؛ [مرگ وسيله و ابزار تصفيه است كه همه بايد از آن بگذرند، كه مؤمنان را از گناه پاك مي كند و آخرين ناراحتي اين عوالم است و كفّاره آخرين گناهان آنان به شمار مي رود. در حالي كه كافران را از نعمت‎هايشان جدا مي كند و آخرين لذّتي است كه به آنان مي رسد و آخرين پاداش كار خوبي است كه احياناً انجام دادەاند. أمّا اين بيمار محتضر شما به طور كلّي از گناهانش پاك شد و از معاصي بيرون آمد و خالص شد؛ آن سان كه لباس چركين با شستشو پاك مي شود . او هم اكنون اين شايستگي را پيدا كرد كه در سراي جاويد با ما اهل بيت باشد (ر.ك معاني الأخبار صدوق/287، باب معني الموت.)

7ـ از حضرت جواد الأئمه(ع) حقيقت مرگ را جويا شدند. فرمود: «هو النّوم الّذي يأتيكم كلّ ليلة إلاّ أنّه طويل مدّته لاينتبه منه إلاّ يوم القيامة. فمن رأي في نومه من أصناف الفرح ما لا يقادر قدره و من أصناف الأهوال ما لا يقادر قدره فكيف حال فرح في النّوم و وجل فيه. هذا هو الموت. فاستعدّوا لَه» (بحار 6/154)؛ [مرگ همان خوابي است كه هر شب به سراغ شما مي آيد، جز اين كه مدّتش طولاني است و انسان از آن تا روز قيامت بيدار نمي شود. هر كسي در خوابش آن اندازه از انواع خوشحالي‎ها و اقسام وحشت‎ها مي بيند كه نمي تواند به حساب آورد. پس حال خوشحالي و ترس در خواب چگونه است؟ اين همان مرگ است. بنابراين، براي آن آماده شويد.]

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 4 (معاد در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.